La ciutat de Londres ha superat aquest mes de gener
els 8 milions i mig d’habitants, fet que està fent replantejar la relació entre
ciutadania i espai públic. En l'última dècada suma 250 persones al dia, de
manera que s'espera que superi els 10 milions el 2030. Per a aquesta data es
calcula que la demanda de transport públic hi haurà pujat un 50% i es
necessitaria construir 50.000 cases noves cada any per atendre la demanda
futura. La gent es va cada vegada més a les afores per poder pagar-se un pis,
però els treballs segueixen al centre. L'esquema actual de mobilitat és
difícilment sostenible.
Per aquesta raó, el prestigiós estudi d’arquitectura Foster + Partners ha proposat SkyCycle, un
sistema de carrils bici suspesos per sobre de la xarxa de 219 quilòmetres de
vies de tren que solquen la superfície de Londres, tenint en compte la
importància que està adquirint la bicicleta en l’àmbit del transport urbà. Sí que
es cert que la bici només suposa un 2 per cent dels desplaçaments que es fan a
la ciutat, però també ho és que l’ús d’aquest vehicle ha augmentat un 70 per
cent durant l’última dècada. Un cop acabat aquest projecte, als carrils del
SkyCycle, pels quals circularien 12.000 ciclistes a l'hora, s'accediria des de
200 punts, ja siguin passarel·les, ascensors, telecadires o una altra
tipologia. Les vies, dissenyades per als trens de vapor, van tenir en compte
l'orografia del terreny i aprofitar les zones planes. Per això la circulació
pel SkyCycle seria relativament fàcil. A més, serviria per regenerar zones
depauperades de la ciutat, sobretot aquelles properes a les vies de tren, fet
que permetria potenciar el turisme i els hàbits saludables, així com permetre l’obertura
de nombrosos negocis vinculats al llarg de la via ferroviària..
El problema de tot plegat es sobretot el seu preu,
prohibitiu tal i com estan les coses. Es calcula que el projecte suposaria una
inversió de 10.000 milions de lliures esterlines. La idea ja ha estat
presentada a l'alcalde Boris Johnson, que va organitzar una reunió amb
l'empresa que gestiona els ferrocarrils de Londres. Allà es va decidir
desenvolupar el projecte d'un tram, entre Stratford i Liverpool Street, per
estudiar costos i viabilitat. De tota manera, malgrat que Johnson és un gran
amant de les bicicletes, el cert és que aquest projecte d’aquesta magnitud va
més enllà dels terminis de la seva alcaldia, ja que suposa un canvi radical en
la forma en que pensem les ciutats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada