La
ciutat de Bilbao porta molt de temps intentant potenciar l’ús de la bicicleta
pels seus carrers. Les últimes dades de l’OCU, publicades aquest juliol, revelava
que és la ciutat espanyola on menys es fa servir la bicicleta. Lluny queden
llocs com València (on un 47% de ciutadans fan servir la bicicleta almenys una
vegada per setmana) o la veïna Vitòria (46%): Bilbao, amb el seu exigu 17%,
s'assembla més a ciutats com Madrid, amb el seu no menys pobre 19%. L’any 2007
només hi havia a Bilbao 13 quilòmetres de bidegorris (bici-carrils) i l’ajuntament
havia promès que acabarien sent 75 quilòmetres. Malgrat aquestes bones
intencions avui en dia només n’hi ha 25 i, segons apunten molts ciclistes
urbans de la ciutat, molt mal senyalitzats i molt perillosos per l’ús de la
bici.
De
tota manera, s'ha millorat el servei de préstec de bicicletes, afegint punts de
recollida, augmentant la quantitat de muntures, ampliant l'horari de lloguer i
contractant més personal de manteniment. I sobretot, s’ha posat en marxa un
innovador sistema d’aparcaments anomenat Aparka. Desenvolupat per Emaús Bilbao
SCIS a través del Centre de Mobilitat Sostenible CEDEMOS i amb el suport de
l'obra social BBK, Aparka és el més semblant al lloc ideal per deixar la teva
bicicleta: segur, sostenible, funcional i bonic. Una estructura que protegeix
del mal temps i els robatoris, i al mateix temps permet la recàrrega de
bicicletes elèctriques. El seu caràcter integral ha despertat l’interès de
nombroses administracions europees. Segons sembla, a Alemanya s'estudia
implantar Aparka al corredor de bicicletes elèctriques del sud-oest de Berlín.
A Itàlia, l'empresa ultima un acord de col·laboració amb la divisió d'energia
de Ducati, mentre que el Consorci de Transports de la Regió d'Hèlsinki, a
Finlàndia, està valorant la possibilitat d'implantar aquest sistema. D'altra
banda, l'empresa francesa Aguidon Plus ha mostrat el seu interès a utilitzar
Aparka dins d'un projecte d'aparcaments col·lectius per als ferrocarrils
francesos. Tot un èxit per aquest sistema d’aparcaments a Euskadi, que, a més,
ha estat plantejat des d’un punt de vista social, ja que el seu muntatge ha
estat realitzat per persones amb risc d’exclusió social.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada