Els
Estats Units han estat el paradigma de la societat motoritzada. Des dels anys
50 del passat segle, l’automòbil ha estat un dels referents culturals del país,
un referent que s’ha anat expandint arreu del món gràcies a la potència
econòmica i cultural nord-americana. Això ha anat creant un modus vivendi
particular que ha condicionat a tota la societat i als seus ciutadans des de
ben joves.
De
tota manera, aquesta tendència està canviant radicalment, gràcies sobretot a la
generació dels anomenats “Millenials”, gent nascuda entre 1983 i 2000, els
interessos dels quals s’allunyen progressivament del món del cotxe i s’acosten
a d’altres formes de transport com sobretot la bicicleta. Segons un recent i
prestigiós estudi el nombre de joves entre 16 i 24 anys que fan servir el cotxe
per anar a treballar o a estudiar s'ha reduït en un 1,5% entre 2006 i 2013,
cosa que no havia passat mai. A més, cada vegada menys joves s'estan traient el
carnet de conduir. Si, el 1996, 85 de cada 100 joves tenien permís, el nombre
el 2010 s'ha reduït al 73%, i no fa més que baixar. La tendència és
generalitzada. Segons l'estudi, durant la dècada actual s'està reduint el
nombre de quilòmetres recorreguts en cotxe per nord-americans, després de més
de 60 anys creixent.
L’estudi
apunta diversos factors en aquest canvi. Un d’ells és l’econòmic. Degut a la
crisi, molts joves encara viuen a casa dels pares i a les famílies els suposa
molts diners mantenir un automòbil, en un moment històric on el preu de la
benzina és exageradament alt. De tota manera, existeixen altres factors
importants, com és l’arribada d’innovacions tecnològiques que permeten una
millor conducció en bicicleta i també el fet de poder compartir l’ús de l’automòbil
entre diversos usuaris. Hem de tenir en compte també que s’està donant entre
els joves una major conscienciació ecològica, fet que ha estat impulsat per la
majoris d’universitats del país, que estan reduint la possibilitat d’arribar al
centre d’estudis en cotxe per fer-ho millor en bici. Amb aproximadament el 40
per cent entre 18 i 24 anys matriculats en l'educació superior, aquestes
mesures podrien tenir un paper en la reducció de la conducció dels joves. També
poden ajudar els joves a desenvolupar hàbits de transport que porten amb ells
després de la universitat.
Per
totes aquestes raons, l’estudi insta als poders públics a invertir en
infraestructures aptes per mitjans de transport alternatius al de l’automòbil,
sent la bicicleta el vehicle essencial en aquest important canvi de tendència.
Us
passem l’enllaç amb les conclusions d’aquest estudi, anomenat Millennials in
Motion: Changing Travel Habits of Young Americans and the Implications for
Public Policy, realitzat per el U.S. PIRG (U.S. Public Interest Research Group):
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada