Ramon Ramos és gerent del Patronat de Turisme Costa
Brava Girona i ens ha parlat de la feina que durant anys s’està fent en la
promoció turística de la zona, especialment en tot allò que afecta al
cicloturisme. També li hem preguntat sobre la relació que estableix el patronat
amb les diverses administracions i sobre propostes tan interessants com les
Vies Verdes de Girona o el Pirinexus. Aquest és el resultat de l’entrevista,
que amablement ens ha respost.
Quina és la feina del Patronat i quines són les eines
de que disposa?
El Patronat de
Turisme Costa Brava Girona té com a objectiu l’estructuració i la promoció,
bàsicament internacional, de l’oferta turística que engloben les marques Costa
Brava i Pirineu de Girona.
Les eines de què
disposa són una bona organització interna, amb tècnics responsables de
diferents productes, de manera que aquesta estructuració i promoció es pugui
fer de manera especialitzada, permetent-nos així arribar els segments de mercat
que ens demana l’oferta turística del territori, empreses i altres entitats.
Quina relació estableix el Patronat amb les diferents
administracions públiques?
Bàsicament de
col·laboració. Treballem colze a colze amb diverses administracions, tant de
rang inferior com superior. Tenim molt bona relació amb els Consells Comarcals,
a qui procurem ajudar en tot allò que podem, i val a dir que l’ajuda és mútua.
També treballem de manera molt propera, formant part del seu consell de
direcció, amb l’Agència Catalana de Turisme, compartint accions promocionals i
col·laborant amb moltes d’altres, de manera que conjuntament puguem arribar més
lluny. Amb la marca Pirineus també ho fem, compartint pressupost i co-decidint
el pla d’accions i l’execució d’aquest. Amb els municipis també hi tenim una
molt bona relació i col·laboració conjunta. En qualsevol cas, procurem tenir
bones relacions, tan amb les diverses administracions turístiques, com també
amb d’altres, com Medi Ambient, amb qui treballem conjuntament per a la
promoció dels parcs naturals.
Com es vincula el món del turisme i el de la
bicicleta?
El cicloturisme,
en totes les seves modalitats és un dels productes que forma part del Club
Natura i Turisme Actiu del Patronat. Com a tal configura una oferta turística
especialitzada, ja que hi ha molts turistes que viatgen fins al nostre destí
exclusivament per visitar-lo en bicicleta. El món del turisme i el de la
bicicleta van íntimament lligats, per això procurem donar a conèixer la Costa
Brava i els Pirineus com a lloc ideal per conèixer en bicicleta. Per tant, és
imprescindible una bona xarxa d’infraestructures adequades per fer en bicicleta
(senyalització, camins ben mantinguts, allotjaments especialitzats...)
De quins marges econòmics i polítics disposa el
Patronat per potenciar el turisme? De qui depèn i sobre què actua?
El Patronat depèn
dels pressupostos que li atorga anualment el ple de la Diputació de Girona,
principalment. Un 10% del total d’ingressos, aproximadament, és el que aporta
la part privada del territori, els ajuntaments, etc..., amb les seves quotes
per formar part dels nostres clubs de producte. El Pla d’accions de cada any,
tot i que s’aprova en el consell d’administració del Patronat que està format
en un 50% per la part pública, i un 50% per la part privada, el volem aprovar i
gestionar principalment amb els privats,
i tenim total poder de decisió en aquest sentit, gràcies a la confiança
donada per la Diputació de Girona. En definitiva, tenim una gestió molt més
executiva que qualsevol administració en general.
Quines són les accions que s’han realitzat per potenciar
l’ús de la bicicleta?
Des del Club
Natura i Turisme Actiu del Patronat fem taules de treball amb les empreses de
cicloturisme associades al club. Les accions que executem nosaltres són
aquelles que s’acorden amb aquestes empreses, i sempre tenen a veure amb la
promoció del nostre destí per a cicloturistes. Nosaltres no ens dediquem a
potenciar l’ús de la bicicleta, sinó a fer venir aquells turistes que fan de la
bicicleta el seu mitjà de transport, o d’entrenament, etc...
Heu notat un augment del cicloturisme? I si és així,
com es gestiona i quins fruits està donant?
Nosaltres no solem
tenir contacte directe amb el client final, pel que no sabem de manera directa
quin augment hi ha de cicloturistes. Sí que sabem el que ens diuen les empreses
que s’hi dediquen. Sabem que hi ha hagut un augment en els darrers anys,
similar al del senderisme, i ho sabem degut a l’augment d’empreses locals que
es dediquen al cicloturisme, i també a l’augment de les empreses estrangeres
que porten cicloturistes cap aquí.
La gestió d’aquest
augment es fa conjuntament amb les empreses locals, codecidint les estratègies
més adequades en cada cas. Els fruits que dóna, o que donaran, van encaminats a
ser un destí prestigiós en cicloturisme, per la diversitat del nostre territori
i per la qualitat de les empreses locals.
Quina és la relació que s’estableix entre la gestió
pública i la privada dins del món del turisme en bicicleta?
En el nostre cas
segueix la mateixa estructura que amb la resta de productes que tenim
organitzats en forma de club. El conjunt de les empreses associades al club
aporten un 50% del pressupost d’aquest, l’altre 50% i la/les persona/es que el
gestionen ho aporta el patronat. Amb el 100% del pressupost del club es fa un
pla d’accions específic decidit conjuntament amb les empreses, i llavors
s’executa.
En el fons els
primers coneixedors i qui disposa de més informació sobre el cicloturisme són
les empreses que s’hi dediquen específicament, i que tracten directament amb el
turista. Nosaltres procurem fer un acompanyament molt actiu aportant
coneixements en promoció turística, i posant aquelles plataformes que les
empreses puguin aprofitar per donar-se a conèixer.
Quines són les rutes que s’estan potenciant per
atraure nous cicloturistes?
Principalment la
Via Verda i Pirinexus, sobretot perquè són infraestructures creades pel
Consorci de les Vies Verdes, pertanyent a la Diputació (com el patronat), que
permeten treballar i crear producte a les empreses de cicloturisme, i
dinamitzar les zones per les que passen. A més són rutes molt transversals que
cobreixen bona part del territori.
Tot i així, més
que dedicar-nos a promocionar rutes específiques, promocionem el territori en
general per tal que les empreses hi creïn aquelles rutes que considerin més
adequades pels seus clients. Això ens permet vendre territori, però també les
seves empreses.
Quin tipus de turisme en bicicleta està arribant a
Girona? Quin és el seu origen i la seva incidència econòmica i cultural?
Girona ara mateix
és, dins el gruix del ciclisme professional, el lloc de referència a nivell
mundial. Tenim més de 70 ciclistes professionals de tot el món vivint i
entrenant a Girona, i han escollit Girona per diversos motius: territori molt
divers, mar i muntanya, bon clima, bona gastronomia i respecte pel ciclista per
part del trànsit. Cal aprofitar aquest fet per consolidar-nos encara més.
Arriba gent de tot
el món, en ciclisme de carretera, sobretot canadencs, nord-americans i
australians, d’un nivell mitjà-alt. En altres modalitats de cicloturisme el
nivell és mitjà, i ens arriben majoritàriament de països europeus,
principalment d’Alemanya, Benelux, França i Anglaterra.
La incidència
econòmica no la tenim valorada, un estudi d’aquestes característiques no l’hem
pogut portar a terme, però sí sabem que cada vegada té més incidència en el
sector.
Ens podríeu explicar, a grans trets, la posada en
marxa del Pirinexus?
Pirinexus és una
iniciativa del Consorci de les Vies Verdes. Després d’anys treballant amb la
Via Verda es necessitava una ampliació amb unes característiques similars.
Pirinexus ha permès crear una ruta molt transversal i transfronterera que
recorre la major part de comarques gironines, i vincular-nos a una ruta
europea, la Eurovélo 8, que ha d’arribar fins al sud d’Espanya. Els detalls de
la posada en marxa de Pirinexus caldria que els expliqués el propi Consorci de
les Vies Verdes, que n’és el responsable.
En què creieu que afavorirà el Pirinexus a la
potenciació econòmica de la zona de Girona i concretament de la Garrotxa?
Pensem que
Pirinexus tindrà un efecte similar al que ha tingut la Via Verda. A la part on
no hi ha Via Verda esperem que generi un augment del nombre d’empreses i
establiments que s’especialitzaran en cicloturisme, i a la part solapada amb la
Via Verda, consolidarà a les empreses que s’han creat o s’han especialitzat a
partir d’aquesta. El que està clar és que una ruta com Pirinexus, amb la
diversitat del territori que creua, i amb la promoció que es fa d’aquesta,
facilita als operadors, locals o estrangers, a crear nous productes i paquets
turístics, i també a donar a conèixer el destí amb una oferta nova. No oblidem
que la ruta Pirinexus va ser escollida segona millor ruta ciclable d’Europa en
una fira especialitzada d’Amsterdam.
Quines altres polítiques s’estan seguint per potenciar
el turisme a la Garrotxa?
Com a Patronat
potenciem totes les comarques gironines, i evidentment la Garrotxa entre elles.
La Garrotxa està present en totes aquelles accions promocionals que fem, sempre
i quan l’oferta de la Garrotxa vagi relacionada amb el tipus de producte que es
promociona en aquella acció.
Des del Consell
Comarcal, Turisme Garrotxa i el Parc Natural s’ha fet i s’està fent molt bona
feina a partir de la implantació de la Carta Europea del Turisme Sostenible. Ha
permès que l’oferta turística de la Garrotxa tingui una línia concreta i tothom
treballi en la mateixa direcció. De del Patronat ens hi hem sumat i col·laborem
en tot allò que podem i se’ns sol·licita des de la comarca.
Què ens podríeu dir de les Vies Verdes? Con ha anat
evolucionant al llarg d’aquests anys?
Tal i com he
explicat amb Pirinexus, les Vies Verdes han contribuït a generar nous llocs de
treball, amb noves empreses especialitzades que s’han creat al llarg d’aquesta,
i també ha contribuït a millorar el negoci d’establiments que ja existien. Per
altra banda, a nivell social, a permès a molts pobles disposar d’un nou espai
on practicar diverses activitats als seus habitants. I a nivell de territori,
permet gaudir d’una ruta que dóna prestigi a tot el destí, i permet, de manera
ordenada, portar a un important nombre de turistes a parts del territori on
difícilment arribarien sinó fos per la Via Verda. Esperem que passi el mateix
amb Pirinexus.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada