Centre Logístic de Bicicletes Olot

divendres, 18 de juliol del 2014

“Girona ara mateix és, dins el gruix del ciclisme professional, el lloc de referència a nivell mundial”

Ramon Ramos és gerent del Patronat de Turisme Costa Brava Girona i ens ha parlat de la feina que durant anys s’està fent en la promoció turística de la zona, especialment en tot allò que afecta al cicloturisme. També li hem preguntat sobre la relació que estableix el patronat amb les diverses administracions i sobre propostes tan interessants com les Vies Verdes de Girona o el Pirinexus. Aquest és el resultat de l’entrevista, que amablement ens ha respost.


Quina és la feina del Patronat i quines són les eines de que disposa?
 
El Patronat de Turisme Costa Brava Girona té com a objectiu l’estructuració i la promoció, bàsicament internacional, de l’oferta turística que engloben les marques Costa Brava i Pirineu de Girona.
Les eines de què disposa són una bona organització interna, amb tècnics responsables de diferents productes, de manera que aquesta estructuració i promoció es pugui fer de manera especialitzada, permetent-nos així arribar els segments de mercat que ens demana l’oferta turística del territori, empreses i altres entitats.

Quina relació estableix el Patronat amb les diferents administracions públiques?

Bàsicament de col·laboració. Treballem colze a colze amb diverses administracions, tant de rang inferior com superior. Tenim molt bona relació amb els Consells Comarcals, a qui procurem ajudar en tot allò que podem, i val a dir que l’ajuda és mútua. També treballem de manera molt propera, formant part del seu consell de direcció, amb l’Agència Catalana de Turisme, compartint accions promocionals i col·laborant amb moltes d’altres, de manera que conjuntament puguem arribar més lluny. Amb la marca Pirineus també ho fem, compartint pressupost i co-decidint el pla d’accions i l’execució d’aquest. Amb els municipis també hi tenim una molt bona relació i col·laboració conjunta. En qualsevol cas, procurem tenir bones relacions, tan amb les diverses administracions turístiques, com també amb d’altres, com Medi Ambient, amb qui treballem conjuntament per a la promoció dels parcs naturals.

Com es vincula el món del turisme i el de la bicicleta?

El cicloturisme, en totes les seves modalitats és un dels productes que forma part del Club Natura i Turisme Actiu del Patronat. Com a tal configura una oferta turística especialitzada, ja que hi ha molts turistes que viatgen fins al nostre destí exclusivament per visitar-lo en bicicleta. El món del turisme i el de la bicicleta van íntimament lligats, per això procurem donar a conèixer la Costa Brava i els Pirineus com a lloc ideal per conèixer en bicicleta. Per tant, és imprescindible una bona xarxa d’infraestructures adequades per fer en bicicleta (senyalització, camins ben mantinguts, allotjaments especialitzats...)

De quins marges econòmics i polítics disposa el Patronat per potenciar el turisme? De qui depèn i sobre què actua?

El Patronat depèn dels pressupostos que li atorga anualment el ple de la Diputació de Girona, principalment. Un 10% del total d’ingressos, aproximadament, és el que aporta la part privada del territori, els ajuntaments, etc..., amb les seves quotes per formar part dels nostres clubs de producte. El Pla d’accions de cada any, tot i que s’aprova en el consell d’administració del Patronat que està format en un 50% per la part pública, i un 50% per la part privada, el volem aprovar i gestionar principalment amb els privats,  i tenim total poder de decisió en aquest sentit, gràcies a la confiança donada per la Diputació de Girona. En definitiva, tenim una gestió molt més executiva que qualsevol administració en general.

Quines són les accions que s’han realitzat per potenciar l’ús de la bicicleta?

Des del Club Natura i Turisme Actiu del Patronat fem taules de treball amb les empreses de cicloturisme associades al club. Les accions que executem nosaltres són aquelles que s’acorden amb aquestes empreses, i sempre tenen a veure amb la promoció del nostre destí per a cicloturistes. Nosaltres no ens dediquem a potenciar l’ús de la bicicleta, sinó a fer venir aquells turistes que fan de la bicicleta el seu mitjà de transport, o d’entrenament, etc...

Heu notat un augment del cicloturisme? I si és així, com es gestiona i quins fruits està donant?

Nosaltres no solem tenir contacte directe amb el client final, pel que no sabem de manera directa quin augment hi ha de cicloturistes. Sí que sabem el que ens diuen les empreses que s’hi dediquen. Sabem que hi ha hagut un augment en els darrers anys, similar al del senderisme, i ho sabem degut a l’augment d’empreses locals que es dediquen al cicloturisme, i també a l’augment de les empreses estrangeres que porten cicloturistes cap aquí.
La gestió d’aquest augment es fa conjuntament amb les empreses locals, codecidint les estratègies més adequades en cada cas. Els fruits que dóna, o que donaran, van encaminats a ser un destí prestigiós en cicloturisme, per la diversitat del nostre territori i per la qualitat de les empreses locals.

Quina és la relació que s’estableix entre la gestió pública i la privada dins del món del turisme en bicicleta?

En el nostre cas segueix la mateixa estructura que amb la resta de productes que tenim organitzats en forma de club. El conjunt de les empreses associades al club aporten un 50% del pressupost d’aquest, l’altre 50% i la/les persona/es que el gestionen ho aporta el patronat. Amb el 100% del pressupost del club es fa un pla d’accions específic decidit conjuntament amb les empreses, i llavors s’executa.
En el fons els primers coneixedors i qui disposa de més informació sobre el cicloturisme són les empreses que s’hi dediquen específicament, i que tracten directament amb el turista. Nosaltres procurem fer un acompanyament molt actiu aportant coneixements en promoció turística, i posant aquelles plataformes que les empreses puguin aprofitar per donar-se a conèixer.

Quines són les rutes que s’estan potenciant per atraure nous cicloturistes?

Principalment la Via Verda i Pirinexus, sobretot perquè són infraestructures creades pel Consorci de les Vies Verdes, pertanyent a la Diputació (com el patronat), que permeten treballar i crear producte a les empreses de cicloturisme, i dinamitzar les zones per les que passen. A més són rutes molt transversals que cobreixen bona part del territori.
Tot i així, més que dedicar-nos a promocionar rutes específiques, promocionem el territori en general per tal que les empreses hi creïn aquelles rutes que considerin més adequades pels seus clients. Això ens permet vendre territori, però també les seves empreses.

Quin tipus de turisme en bicicleta està arribant a Girona? Quin és el seu origen i la seva incidència econòmica i cultural?

Girona ara mateix és, dins el gruix del ciclisme professional, el lloc de referència a nivell mundial. Tenim més de 70 ciclistes professionals de tot el món vivint i entrenant a Girona, i han escollit Girona per diversos motius: territori molt divers, mar i muntanya, bon clima, bona gastronomia i respecte pel ciclista per part del trànsit. Cal aprofitar aquest fet per consolidar-nos encara més.
Arriba gent de tot el món, en ciclisme de carretera, sobretot canadencs, nord-americans i australians, d’un nivell mitjà-alt. En altres modalitats de cicloturisme el nivell és mitjà, i ens arriben majoritàriament de països europeus, principalment d’Alemanya, Benelux, França i Anglaterra.
La incidència econòmica no la tenim valorada, un estudi d’aquestes característiques no l’hem pogut portar a terme, però sí sabem que cada vegada té més incidència en el sector.

Ens podríeu explicar, a grans trets, la posada en marxa del Pirinexus?

Pirinexus és una iniciativa del Consorci de les Vies Verdes. Després d’anys treballant amb la Via Verda es necessitava una ampliació amb unes característiques similars. Pirinexus ha permès crear una ruta molt transversal i transfronterera que recorre la major part de comarques gironines, i vincular-nos a una ruta europea, la Eurovélo 8, que ha d’arribar fins al sud d’Espanya. Els detalls de la posada en marxa de Pirinexus caldria que els expliqués el propi Consorci de les Vies Verdes, que n’és el responsable.

En què creieu que afavorirà el Pirinexus a la potenciació econòmica de la zona de Girona i concretament de la Garrotxa?

Pensem que Pirinexus tindrà un efecte similar al que ha tingut la Via Verda. A la part on no hi ha Via Verda esperem que generi un augment del nombre d’empreses i establiments que s’especialitzaran en cicloturisme, i a la part solapada amb la Via Verda, consolidarà a les empreses que s’han creat o s’han especialitzat a partir d’aquesta. El que està clar és que una ruta com Pirinexus, amb la diversitat del territori que creua, i amb la promoció que es fa d’aquesta, facilita als operadors, locals o estrangers, a crear nous productes i paquets turístics, i també a donar a conèixer el destí amb una oferta nova. No oblidem que la ruta Pirinexus va ser escollida segona millor ruta ciclable d’Europa en una fira especialitzada d’Amsterdam.

Quines altres polítiques s’estan seguint per potenciar el turisme a la Garrotxa?

Com a Patronat potenciem totes les comarques gironines, i evidentment la Garrotxa entre elles. La Garrotxa està present en totes aquelles accions promocionals que fem, sempre i quan l’oferta de la Garrotxa vagi relacionada amb el tipus de producte que es promociona en aquella acció.
Des del Consell Comarcal, Turisme Garrotxa i el Parc Natural s’ha fet i s’està fent molt bona feina a partir de la implantació de la Carta Europea del Turisme Sostenible. Ha permès que l’oferta turística de la Garrotxa tingui una línia concreta i tothom treballi en la mateixa direcció. De del Patronat ens hi hem sumat i col·laborem en tot allò que podem i se’ns sol·licita des de la comarca.

Què ens podríeu dir de les Vies Verdes? Con ha anat evolucionant al llarg d’aquests anys?


Tal i com he explicat amb Pirinexus, les Vies Verdes han contribuït a generar nous llocs de treball, amb noves empreses especialitzades que s’han creat al llarg d’aquesta, i també ha contribuït a millorar el negoci d’establiments que ja existien. Per altra banda, a nivell social, a permès a molts pobles disposar d’un nou espai on practicar diverses activitats als seus habitants. I a nivell de territori, permet gaudir d’una ruta que dóna prestigi a tot el destí, i permet, de manera ordenada, portar a un important nombre de turistes a parts del territori on difícilment arribarien sinó fos per la Via Verda. Esperem que passi el mateix amb Pirinexus.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada