Des del passat 9
de maig està en vigor la nova llei de trànsit, una llei controvertida perquè,
per segons molts, legisla sobre aspectes que busquen el benefici de les
asseguradores. A més, el terme bicicleta només apareix quatre vegades i eleva a
rang de llei elements que ja formaven part de la normativa. Aquest és el cas
dels avançaments de ciclistes en via interurbana. L’antiga normativa obligava a
mantenir una prudent distància de metre i mig en avançar amb el cotxe a una
bicicleta. Ara la normativa s’ha convertit en llei i s’ha d’envair el sentit
contrari com qualsevol altre avançament. D’altra banda està prohibit avançar al
ciclista en cas de que la maniobra posi en perill la seva integritat. En aquest
sentit, la bicicleta podrà anar a una velocitat menor al 50 per cent de la
velocitat màxima de la via, ja que aquest reglament només pertoca als vehicles
motoritzats.
Segons la nova
llei, la bicicleta és un vehicle més i com a tal, ha d’estar subjecte a les
sancions que siguin corresponents. Una d’aquestes sancions és la de la
immobilització per diverses causes. De tota manera, els agents només podran
immobilitzar una bicicleta si estan abandonades o si, estant amarrades,
dificulten la circulació de vehicles o persones o danyen el mobiliari urbà. A
més, qualsevol conductor de vehicle pot ser sotmès a un control d'alcohol i
altres drogues. Si s'han vist implicats en un accident o han incomplert una
norma, la sanció serà taxativa. Una cosa que s'estén als vianants. La multa per
conduir qualsevol tipus de vehicle sota la influència de qualsevol tipus
d'estupefaents tindrà una multa de 1.000 euros.
Un dels aspectes
més interessants de la nova llei, que afecta a la bicicleta encara que sigui de
forma tangencial, és el de la prohibició dels vehicles motoritzats en zones amb
excés de contaminació. Si hi ha un informe preceptiu del Ministeri
d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, en aquests llocs només hi podran
accedir les bicicletes.
L’aspecte més
polèmic de la llei fa referència a l’ús obligatori del cas als menors de setze
anys, tant en vies urbanes com interurbanes. El text concretament diu: “Els conductors i, si s'escau, els ocupants
de bicicletes i cicles en general estaran obligats a utilitzar el casc de
protecció en les vies urbanes, interurbanes i travessies, en els supòsits i amb
les condicions que es determinen, essent obligatori el seu ús per els menors de
16 anys, i també pels que circulin en vies interurbanes.” Molts usuaris de
bicicleta veuen en aquesta reglamentació un interès ocult de les asseguradores
i dels fabricant de cascs, ja que legisla sobre aspectes que molts consideren
excessiu, prenent com a excusa la integritat dels infants. Si un nen ha de
portar casc per anar en bicicleta també hauria de portar-lo en pujar a un arbre
o anar en patinet. De fet, en els països amb més tradició ciclista, on els nens
viatgen habitualment en bicicleta, no existeix una reglamentació d’aquest
tipus.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada