Després d’anys de
preparació, el passat gener es va aprovar el Pla Andalús de la Bicicleta per
part de la Junta d’Andalusia, un projecte ambiciós que vol convertir aquest
territori en un dels referents en l’ús de la bicicleta i la seva adequació com
a vehicle quotidià en els desplaçaments dels ciutadans. Segons el mateix
consell de la Comunitat: “L'objectiu és propiciar un major ús d'aquest
transport i aportar el marc estratègic que contribueixi a l'obtenció dels objectius
territorials, ambientals i de desenvolupament econòmic que té plantejats la
Comunitat Autònoma Andalusa”. Al llarg de set anys, entre el 2014 i 2020, estan
previst un seguit d’actuacions públiques que converteixin la bicicleta en un
element imprescindible pel desenvolupament econòmic i social. La intenció és
que es
construeixin fins 1.064 quilòmetres de carrils per a bicicletes distribuïts per
la regió. 402 milions d'euros d'inversió donaran forma a un traçat que unirà
grans nuclis urbans amb localitats confrontants i que servirà per vertebrar la
comunitat a pedals.
Segons les dades de l'informe de
sostenibilitat realitzat per al pla, es conclou que les infraestructures per a
l'ús de la bicicleta són "altament rendibles des del punt de vista
econòmic, social i mediambiental". L'informe estableix que es realitzaria
una mitjana de 1,1 milions de desplaçaments diaris i que les tones de diòxid de
carboni que s'evitarien cada dia serien unes 708,79. Com el preu mitjà dels
drets d'emissió de diòxid de carboni és de 11,47 euros per tona emesa,
l'estalvi que suposaria aquesta reducció és de 1,9 milions d'euros l'any. I es
deixarien de consumir 40 milions de litres de combustibles a l'any. L'informe
preveu a més que Andalusia deixaria d'importar 350.000 barrils anuals de
petroli, el que equivaldria a un estalvi de 26,8 milions d'euros a l'any en la
balança de pagaments.
Veiem, doncs, que
el pla proposat valora la bicicleta en tots els àmbits possibles. No només com
a vehicle saludable, sinó com a element imprescindible en l’estalvi de
carburant i com a punt de partida de recuperació econòmica. La intenció última
és la creació de nous llocs de treball vinculats al cicloturisme i la
recuperació de diverses zones rurals, que estaran connectades gràcies a la
xarxa ciclista. Per aquesta raó, les vies per bicicleta estaran connectades a
la xarxa pública de transports, en un projecte que pretén ser integral i
convertir Andalusia en un punt de referència respecte la inversió pública en
aquest àmbit creixent. Els nous traçats es desenvoluparan fonamentalment en les
vuit capitals de província d'Andalusia, més Jerez de la Frontera i Algesires. A
Sevilla, s'unirà la capital amb Dos Hermanas i Alcalá; a Màlaga, es vincularan
Marbella i Estepona; i per Cadis, està prevista la connexió per carrils entre
San Fernando i Chiclana, entre altres projectes. A més, després de realitzar un
diagnòstic de l'estat dels carrils en vies pecuàries i camins rurals, el text
preveu també més de 3.000 quilòmetres de vies de caràcter regional, majoritàriament
ja existents, en què es treballarà la senyalització i connexió, que seran
fonamentals per a l'ús esportiu i turístic de la bicicleta.
Aquest magne
projecte no hauria estat possible sense la participació activa dels ciutadans,
que han demostrat la seva predisposició en utilitzar la bicicleta en els seus
trajectes diaris. No per casualitat, el Pla Andalús de la Bicicleta s’ha posat
en marxa després de l’èxit de la bicicleta pública a Sevilla, convertint la
capital andalusa en una de les millors quatre ciutats del món en aquest
aspecte.
Com a forma de
promoció, el Pla ha utilitzat un bonic poema de Rafael Alberti que és tota una
declaració de principis.
A los cincuenta años, hoy, tengo una bicicleta.
Muchos tienen un yate
y muchos más un automóvil
y hay muchos que también tienen ya un avión.
Pero yo
a mis 50 años justos, tengo sólo una bicicleta (...)
Balada de la bicicleta con alas
Rafael Alberti (1902-1999)
Si voleu més
informació, us deixem l’enllaç del projecte de la Junta d’Andalusia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada