Centre Logístic de Bicicletes Olot

dijous, 22 de maig del 2014

El Pla Andalús de la Bicicleta

Després d’anys de preparació, el passat gener es va aprovar el Pla Andalús de la Bicicleta per part de la Junta d’Andalusia, un projecte ambiciós que vol convertir aquest territori en un dels referents en l’ús de la bicicleta i la seva adequació com a vehicle quotidià en els desplaçaments dels ciutadans. Segons el mateix consell de la Comunitat: “L'objectiu és propiciar un major ús d'aquest transport i aportar el marc estratègic que contribueixi a l'obtenció dels objectius territorials, ambientals i de desenvolupament econòmic que té plantejats la Comunitat Autònoma Andalusa”. Al llarg de set anys, entre el 2014 i 2020, estan previst un seguit d’actuacions públiques que converteixin la bicicleta en un element imprescindible pel desenvolupament econòmic i social. La intenció és que es construeixin fins 1.064 quilòmetres de carrils per a bicicletes distribuïts per la regió. 402 milions d'euros d'inversió donaran forma a un traçat que unirà grans nuclis urbans amb localitats confrontants i que servirà per vertebrar la comunitat a pedals.
 Segons les dades de l'informe de sostenibilitat realitzat per al pla, es conclou que les infraestructures per a l'ús de la bicicleta són "altament rendibles des del punt de vista econòmic, social i mediambiental". L'informe estableix que es realitzaria una mitjana de 1,1 milions de desplaçaments diaris i que les tones de diòxid de carboni que s'evitarien cada dia serien unes 708,79. Com el preu mitjà dels drets d'emissió de diòxid de carboni és de 11,47 euros per tona emesa, l'estalvi que suposaria aquesta reducció és de 1,9 milions d'euros l'any. I es deixarien de consumir 40 milions de litres de combustibles a l'any. L'informe preveu a més que Andalusia deixaria d'importar 350.000 barrils anuals de petroli, el que equivaldria a un estalvi de 26,8 milions d'euros a l'any en la balança de pagaments.
Veiem, doncs, que el pla proposat valora la bicicleta en tots els àmbits possibles. No només com a vehicle saludable, sinó com a element imprescindible en l’estalvi de carburant i com a punt de partida de recuperació econòmica. La intenció última és la creació de nous llocs de treball vinculats al cicloturisme i la recuperació de diverses zones rurals, que estaran connectades gràcies a la xarxa ciclista. Per aquesta raó, les vies per bicicleta estaran connectades a la xarxa pública de transports, en un projecte que pretén ser integral i convertir Andalusia en un punt de referència respecte la inversió pública en aquest àmbit creixent. Els nous traçats es desenvoluparan fonamentalment en les vuit capitals de província d'Andalusia, més Jerez de la Frontera i Algesires. A Sevilla, s'unirà la capital amb Dos Hermanas i Alcalá; a Màlaga, es vincularan Marbella i Estepona; i per Cadis, està prevista la connexió per carrils entre San Fernando i Chiclana, entre altres projectes. A més, després de realitzar un diagnòstic de l'estat dels carrils en vies pecuàries i camins rurals, el text preveu també més de 3.000 quilòmetres de vies de caràcter regional, majoritàriament ja existents, en què es treballarà la senyalització i connexió, que seran fonamentals per a l'ús esportiu i turístic de la bicicleta.
Aquest magne projecte no hauria estat possible sense la participació activa dels ciutadans, que han demostrat la seva predisposició en utilitzar la bicicleta en els seus trajectes diaris. No per casualitat, el Pla Andalús de la Bicicleta s’ha posat en marxa després de l’èxit de la bicicleta pública a Sevilla, convertint la capital andalusa en una de les millors quatre ciutats del món en aquest aspecte.
Com a forma de promoció, el Pla ha utilitzat un bonic poema de Rafael Alberti que és tota una declaració de principis.

A los cincuenta años, hoy, tengo una bicicleta.
Muchos tienen un yate
y muchos más un automóvil
y hay muchos que también tienen ya un avión.
Pero yo
a mis 50 años justos, tengo sólo una bicicleta (...)

Balada de la bicicleta con alas
Rafael Alberti (1902-1999)

Si voleu més informació, us deixem l’enllaç del projecte de la Junta d’Andalusia.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada