Centre Logístic de Bicicletes Olot

dimecres, 30 d’abril del 2014

Sevilla, capital espanyola de la bicicleta


Avui volem parlar d’un fet remarcable dins del món de la bicicleta i de la seva integració en àmbit urbà. L’any 2007 la ciutat de Sevilla posava en marxa el seu servei de bicicletes públiques, convertint-se en unes de les primeres de l’Estat, junt amb Gijón i Barcelona, que apostava amb força per aquest mitjà de transport. I ho feia a través d’una important inversió pública que a molts els va semblar agosarada, tenint en compte que l’ús de la bicicleta per part dels sevillans no arribava al 0’5 per cent del total de ciutadans.
Set anys després la bona imatge que a Sevilla li ha donat la construcció i posada en valor de la xarxa de carril bici a nivell internacional és innegable. Així ho confirma un nou rànquing publicat per la prestigiosa pàgina web de disseny d'infraestructures ciclistes www.copenhagenize.eu, que ha assenyalat a la capital sevillana com la quarta millor ciutat del món per a la bicicleta (most bike-friendly city), només per darrere de Amsterdam, Copenhaguen i Utrecht, per aquest ordre. L’anomenat Copenhagenize Index, que té cura del desenvolupament de l’ús ciclista ja va col·locar a Barcelona com a la tercera millor ciutat ciclista l’any 2011, sobre un total de 80 ciutats estudiades. En aquesta ocasió, però, han estat 150 ciutats i 400 especialistes en el tema, que han ubicat la capital andalusa com un referent amb enormes perspectives de creixement. En aquests pocs anys, l’ús de la bici per part dels sevillans ha crescut fins al 7 per cent, més de tres vegades més que Barcelona i set vegades més que Madrid (que posarà en marxa el seu servei públic de bicicletes aquest mateix més, molt més tard que a Sevilla).
La prestigiosa web assenyala també la “política visionària” dels poders públics en la seva aposta per un mitjà de transport saludable i respectuós amb el medi ambient, amb la creació de Sevici, el servei de lloguer públic de bicicletes de la ciutat, que té la intenció d’ampliar-se a d’altres ciutats andaluses gràcies a la creació de noves infraestructures viàries incloses en l’ambiciós Pla Andalús de la Bicicleta (del que parlarem més endavant).

Bé és cert que les altres tres ciutats que superen Sevilla ronden el 30 per cent en l’ús habitual de la bicicleta, però cal assenyalar la implicació de la inversió pública en el canvi d’hàbits de la població i en la visió a llarg termini de la proposta. Un estudi recent pinta dos escenaris rendibles a 20 anys. El primer preveu que la demanda creixerà en els pròxims 20 anys igual que el 2011; un 1,03%, de manera que ara es començarien a obtenir els primers guanys i en 2027 s'aconseguirien beneficis. L'altre preveu la limitació de la xifra d'abonats per evitar el col·lapse del sistema i una alça de demanda en 2017 per l'ampliació de 2.500 a 4.000 bicicletes. Tot plegat en un procés imparable que converteix Sevilla en un referent mundial en el món de la bicicleta i que demostra la necessitat de tenir uns bons serveis públics que facilitin la vida dels ciutadans i que inverteixin en propostes i iniciatives que puguin també assolir beneficis per l’erari públic. S’haurà de veure, en última instància, quina gestió es farà de l’èxit d’aquest projecte respecte a la seva privatització parcial, o si bé s’usarà el canvi d’actituds per potenciar empreses vinculades a aquest món de la bicicleta cada cop més puixant. El temps ho dirà.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada