Avui pengem aquest
post perquè ens sembla important comentar les novetats en la normativa de
bicicletes, sobretot en via urbana. Aquesta és doncs la primera entrada d’un
seguit d’informacions que anirem donant al respecte, esperant que sigui
d’utilitat a tots aquells que utilitzen la bicicleta com a mitjà de transport
prioritari.
Hem d’aclarir (com
si això fos necessari) que la bicicleta, com qualsevol vehicle, està subjecte
al Reglament general de circulació, encara que moltes de les decisions al
respecte estiguin també lligades a les diferents ordenances municipals. La
bicicleta sempre circularà pels carrils específicament creats pel seu ús (els
anomenats carrils-bici), i si això no fos possible haurà de circular per la calçada,
preferentment per la zona més propera a la vorera. Els ciclistes hauran de
respectar els semàfors i el màxim de velocitat de la via, essent els 45 km/h la
màxima velocitat permesa, sense poder circular per la vorera per ser zona
reservada a vianants. En aquest sentit, es interessant comentar que hi ha una
certa confusió en aquest punt, ja que molts ajuntaments han aprovat normes
específiques de circulació en les seves ordenances, que van en contra del que
estableix la llei. Hi ha ajuntaments, per exemple, que permeten la circulació
de bicicletes per la vorera i s'estan produint sentències judicials anul·lant
aquestes normatives.
Però la polèmica
arriba per una altra banda, que és la de l’ús del casc en zona urbana. Els
conductors de bicicletes i, si s'escau, els ocupants estaran obligats a
utilitzar cascos de protecció homologats o certificats segons la legislació
vigent, quan circulin en vies interurbanes, excepte en rampes ascendents
prolongades, o per raons mèdiques, o en condicions extremes de calor. Els
ciclistes no estaven obligats a portar el casc en via urbana, fins que una nova
normativa del govern espanyol ha posat a la defensiva una gran part dels
municipis. L’esborrany de la llei indicava que a partir d’ara els ciclistes
estaven obligats a portar el casc en zona urbana, excepte en aquells trams on
el bici-carril estigués situat dins la vorera. Aquesta proposta va provocar
moltes queixes, sobretot des de la ciutat de Barcelona, tal i com indica
l’article aparegut al diari La Vanguardia
el dia 14 de març d’enguany.
Les raons
esgrimides per l’ajuntament indicaven que aquesta normativa reduiria
considerablement l’ús de la bicicleta a la ciutat, en un moment on s’intenten
potenciar iniciatives municipals com el Bicing,
avui en dia amb 120.000 usuaris. Finalment, però, després de les reunions entre
el ministre Jorge Fernández Díaz i la Federació Espanyola de Municipis s’ha
arribat a la decisió de que el casc només serà obligatori pels menors de 16
anys. No portar-lo suposarà una multa de 200 euros, que hauran de pagar els
tutors legals del menor.
Aquesta normativa
s’inclou dins d’un seguit de novetats incloses dins del Reglament de
Circulació, a la que s’ha donat llum verda al Congrés dels Diputats gràcies als
vots favorables del PP i de CiU. Per més informació al respecte, aquí us deixem
l’enllaç amb les vint novetats, aparegudes al diari El País aquest 20 de març.
Seguirem
informant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada